Knie overbelast

Heeft u uw knie overbelast? Over het algemeen gaan deze klachten vanzelf weg, maar mochten deze blijven kan er sprake zijn van een overbelasting..

Waar komen de klachten vandaan?

Zo kunnen de klachten ontstaan na het sporten, door het niet tot amper uitvoeren van een cooling down, maar ook door een tekort aan rekoefeningen voor de bovenbeen spieren. Er zijn verder nog vele andere oorzaken waardoor uw knie overbelast kan raken, zoals wandelen met non schokabsorberende schoenen, te veel trainen en ook overgewicht.

Hierdoor kunt u een irritatie van het gewrichtskraakbeen in de knieschijf oplopen. Dit verschijnsel laat zich kenmerken door pijnklachten rondom en achter de knieschijf en opduiken tijdens het sporten of na, maar ook als u de trap oploopt of langere tijd met gebogen knieën zit.

Voorkomen is beter dan genezen

Om een knieblessure te voorkomen raden wij u aan om gebruik te maken van een goede warming-up en cooling down. Ook kunt u gebruik maken van spierversterkende oefeningen gericht die de nadruk leggen op het versterken van de bovenbenen. Ook werkt een goede techniek mee die gepaard gaat met goede sportschoenen.

Sportschoenen vangen de klappen van een harde ondergrond beter op door de sportzolen, in tegenstelling tot schoenen met een slechte bodem. Op deze manier zorgt u ervoor dat u minimaal de knie overbelast. Ook word aangeraden om met een (te) hoog lichaamsgewicht af te vallen, dit kan meehelpen aan de preventie van dit verschijnsel.

Knie overbelast? Dit helpt!

U kunt proberen om uw knie te koelen, maar omdat het kraakbeen zich erg diep in de knieholte bevind kan de werking hiervan minimaal zijn. Daarnaast kunt u zoeken naar sporten die uw knieën minder belasten, zoals fietsen, aquajoggen of steppen.

Als dit niet uw type sport is kunt u ook aanpassingen maken in uw huidige sportschema waardoor u minder de knie belast. Verder kunt u alsnog bovenstaande tips uitvoeren en/of een massage voor de bovenbeenspieren nemen als deze stijf zijn geworden.

Wanneer bovenstaande tips/adviezen de knieklachten niet verminderen binnen twee tot vier weken raden wij u aan om naar de huisarts of geregistreerde sportarts te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *